Haász
Albert és a zene
Haász
Albert tíz évvel idősebb nővéréhez
zongoratanárnő járt heti két alkalommal.
Szépen is játszott. Mikor Albert hét éves
lett, mamája elérkezettnek látta az
időt, hogy fiát is munkára fogja, így a
tanárnő „ egy füst alatt” mindjárt két
órát tudott adni.
Az
új tanítvány nem mutatott
különösebb lelkesedést a
zongora-gyakorlások iránt,
de ha tetszett, ha nem, - napi egy óra volt a penzum. (Ha „rossz
fát tett a
tűzre” - akkor kettő.) Mivel azonban nem tűnt tehetségtelennek,
előbb-utóbb
csak meglátszott a komoly tanulás. „Ötödikes”
korára már a tanárnő legjobban
játszó tanítványának
számított /voltak vagy harmincan/. Egyrészt
ezért, de
szülői ambicionálásra is, gyakran fellépett
különféle bemutatókon. Szerepelt
többek között /többedmagával/ még a
Zeneakadémián is!
Ez
persze egy cseppet sem lelkesítette, és
önszántából biztosan egyszer sem
lépett
volna fel, mert ilyen alkalmakkor mindig komoly lámpaláza
volt. Így hiába is
próbálgatták - alátámasztva
ilyen-olyan szakértői véleménnyel - az
előadói
pálya felé terelgetni, ezen bátortalan
kísérletek a leghatározottabb
elutasítást váltottak ki belőle. Végre
nyolc év „sanyargatás” után kiharcolta,
hogy immár ne kelljen zongoraórára járni,
sőt, még rendszeresen gyakorolnia sem
!
(Ebben
segítségére volt a családi példa:
nővére, aki összesen tíz/!/ évig tanult -
több kedvvel, de szerényebb
eredménnyel - érettségi után teljesen
felhagyott a zongorázással.)
Két
évig - talán „megtorlásként” - le sem
ült a zongorához. De érettségi
után eltöprengett:
ennyi munka eredményét, egy kétségtelen
értékes tudást, nem lenne szabad
teljesen veszni hagyni! Elkezdett tehát, immár
kedvtelésből, újra
zongorázni. Ami előadási darabokat az évek
során megtanult, azt a négy év alatt
szinte teljesen elfelejtette. De emiatt különösebben nem
bánkódott. Feldobta az
a lehetőség, hogy immár nem a tanárnő által
kiválasztott - és neki többségében
nem tetsző - műveket kell gyakorolni, megtanulni, hanem amelyeket
magához közel
érez, amiket immár szívesen fog játszani !
A
régiek közül kettőt megtartott /pontosabban: szinte
újra kellett tanulnia/, és
két-három év alatt egy teljesen új
repertoárra tett szert, mely döntően Chopin
művekből állt. (Az’tán az évek során ez
tovább bővült, főként romantikus
szerzők műveivel.)
1963
elején egy, a barátja ötlete nyomán
alakuló beat-zenekar, a KON-TIKI tagja
lett. Ez sok ismerősét meglepte, hiszen addig őt, mint
kizárólag komolyzene
hallgatót/ismerőt tartották számon. Ekkor indul
beat-zenész pályafutása,
melynek története 1963.-1966.-ig a
www.KonTiki-zenekar.hu oldalon,
majd utána
1976. végéig a www.Wanderers-zenekar.hu honlapon
olvasható.
1976
végén Haász Albert visszavonult. Tekintve
ismertségét, valamint
műsorvezetői/konferansz/ képesítését
és rutinját, még egy ideig, itt-ott
vezetett beat-koncerteket, de lassan „kikopott” ebből a közegből.
A
hetvenes évek elejétől kezdve rendszeresen
megbízta az MTV Gyermek-és Ifjúsági
Osztálya, hogy készítse el külföldi
rajz- és mesefilmek zenei adaptációját,
ill. a dalszövegek magyar változatát. (Ha az eredeti
zenét nagyon primitívnek,
vagy a szöveget túl bárgyúnak találta
- írt helyette mást.) Csak néhány
cím a
kb. két tucat közül: A bátor
szabólegény;
Pöttöm Panna; Terülj asztalkám!; Vrungel
kapitány; Borsószem királyleány;
Mozdonnyal szárazon és vízen; Telefon mesék
- (ez egy kisebb sorozat volt).
Persze
a tüske, hogy nem sikerült olyan elismertségre szert
tenni a pop-zenei pályán,
mint ami neki - saját megítélése szerint -
dukált volna, benne maradt. Főként, mint
zeneszerzőt/szövegírót
bosszantotta a sikertelenség.
A
nyolcvanas évek közepére megszűnt a
hanglemezgyártás monopóliuma. Egyre-másra
alakultak a
magán kiadók. Haász
Albert úgy gondolta, eljött az ő ideje. Nem kell
immár kuncsorogni
a rádiónak,
hanglemez stúdióknak, hogy adjanak lehetőséget az
általa megírt szám
felvételére. Megcsinálja ezt ő a saját
költségén, és a kész
felvétellel megy
„házalni”. Ha jó - már játssza is a
rádió ! (Hát persze, hogy jó.
Ellenkezője fel sem merülhet!) De a lemez ill.
kazetta kiadás is bármely kiadónak szinte tuti
üzlet, hiszen nem kellett
költenie a
stúdiómunkákra /egy lemez
esetében ez tetemes költség/, és mivel ő nem
kér sem szerzői sem előadói díjat,
csak némi pénzt a reklámra - melyik kiadó
nem kapja ki a kezéből a
mesterszalagot? /Így ő./
Évek
óta morfondírozott azon minden ballagási
időszakban, hogy milyen bárgyú, milyen
primitív és mennyire avitt a Ballag
már a
vén diák kezdetű dal. Ki használja ma azt a
szót, hogy cimborák? És
milyen idétlen az, hogy fel búcsúcsókra!
Az út hazámba visszavisz
- hisz’ el sem ment a ballagók túlnyomó
többsége sehova! Ha - mondjuk - a
Móricz Zsigmond Körtéren lakott, és a Bocskai
úti általánosba, meg a
Kik
ballagnak? (Ne számítsuk az óvodásokat!) Az
általános-és középiskolások,
meg
felsőfokot végzők. Vannak, akik új
intézményekben/épületben, mások
patinás,
régiekben tanultak. Ballagnak a
végzősök
demokráciákban és politikai
diktatúrában is! És vannak, akik a
tanulmányaik
végeztével tényleg hazatérnek.Ezért
tehát olyan ballagási dalra van szükség,
melyet minden ballagó úgy énekelhet,
hogy annak egyetlen mondata se legyen, amely az ő helyzetére nem
alkalmazható. (Ez a dolog tartalmi része). De az is
létfontosságú, hogy a dal,
hangszeres kíséret nélkül énekelve is,
teljes értékű legyen, és - ez legalább
ennyire fontos - egy átlagos hallású-és
hangterjedelmű ember, tíz-tizenöt perc
alatt /a zenei részt / tökéletesen meg tudja tanulni! (Ha van valaki, aki ezt alaposan
végiggondolja, alighanem rájön, hogy ez
egyáltalán nem egyszerű feladat!)
De
kb. egy év alatt kikristályosodott a végleges
verzió. Az is, hogy ennek miként
kellene megszólalnia. Arra gondolt, hogy a dalt egy
kétszámos kislemezen
jelenteti meg , melynek a túloldalára a WANDERERS első
rádió-felvételének, a Preludiumnak felújított
változata
kerülne. Előadónak pedig a rövid ideig Wanderers-tag,
Papp Pista által
alapított és vezetett William Byrd Kamarakórust
kéri fel.
Mikor
a két felvétel elkészült, felkeresett vele
néhány lemezkiadó céget.
Először a Magyar
Hanglemezgyártó
Vállalatnál ekkor főnökösködő
Wilpert
Imrét, akit régről ismert. Wilpertnek /de az’tán
többieknek is/ az volt a
reagálása, hogy : „ma már nem kifizetődő kislemezt
kiadni. Leszámítva a stúdió
költséget, az előadónak és a szerzőnek
járó díjat, egy kislemez megjelentetési
költsége alig kisebb, mint egy 8-9 számot
tartalmazó nagylemezé/vagy kazettáé./
Eladási ára viszont csak kb. a harmada. Ezért
okosabb dolog két szám mellé
odatenni még másik hatot-hetet. /Még akkor is, ha
ezek
csak - úgymond -
„tölteléknek” jók.”/
Ez
elfogadható magyarázatnak tűnt, de honnan kerítsen
még több, mint harminc
percnyi anyagot? Megírta. Egy év alatt
összeállt. (Ezen elfoglaltsága miatt
ekkortól már nem vállalt rajzfilmekkel kapcsolatos
feladatokat.)
Két dalt az erdélyi
falurombolások és az
ottani magyarság helyzete - l988-at írtunk akkor! - ihletett (Erdély az ezredforduló
küszöbén; Utószó Sütő András
leveleihez).
Egyet az itthoni légkör (Nézd meg, hol
élsz!). Született egy nagyon szép - eszmei
mondanivalójában sem átlagos -
karácsonyi dal (Karácsonyest), meg
egy ballada, (Lidércfény, melyet
Haász még Wanderers-tagként írt, de sem az
akkori együttes hangszerparkja, sem
bármelyikük énekhangja nem volt megfelelő a
szám színvonalas előadásához, így
az végül csak a „fiókban maradt.”), és -
lezárásként - egy hangulatos
instrumentális darab (Távol a világ
zajától). Ez összességében
éppen kitett egy nagylemeznyi/kazettányi
anyagot. Valamennyi nagy műgonddal megírva, hangszerelve,
és jó színvonalon
elénekelve. Egyszóval
- nem töltő számok!
És
-
ilyen addig,
de tudomásunk szerint azóta sem volt - mindjárt
angol nyelvű változatban
is. ! (az
angol műfordítást Galla Miklós
készítette)
l. Hány éves is
vagy Bercikém? Hogy lassan
ötven? Nem ismered a …/?/…………
2. Amúgy szép,
igényes anyag, de kicsit
irredenta.
4. Albi, ez szuper. Nagyon
jó. Ezt kár is
kiadni. Ezeknek….?
6. Ez nem illik a mi profilunkba.
Mi más
jellegű zenéket adunk ki. (Ez
amúgy igaz volt.)
7. Okay. Lehet róla
szó. A következő
negyedévben. (Akkor: tavasszal, a
Ballagásra; tavasszal: most mégsem,
de karácsonyra szuper lesz; az új
évben:……..
)
Többségükről
elmondható: Addig, amíg csak arról volt
szó, hogy - lényegében - teljesen
ingyen kapnak egy kész anyagot, amit csak lemezre kell
vágni, vagy beindítani a
kazetta gyártósort, addig még
látszólag örültek is a lehetőségnek. De
amikor
azt hallották, hogy egy profi reklámozást
azért kellene csinálni, mert
anélkül ötszáz darabot sem lehet majd
eladni, és ennek mikéntjébe a szerző erőteljesen bele kíván szólni - már
lehervadt arcukról a mosoly. És, amikor pedig
megtudták, hogy a reklámra
fordítandó összeg - amit természetesen nekik
kellett volna állni - kb. 6-8000
darab hanghordozó ára lenne - (abban az időben az
ötvenezres példányszám - minden,
különösebb
reklámozás
nélkül - jó átlagosnak volt
mondható, ha az
egy népszerű előadó új lemeze/kazettája
volt.) - következtek az imént felsorolt
dumák. Búcsúzáskor jött még egy
utolsó kérdés: És Te nem tudnál a
reklámra
valamilyen szponzort szerezni? Na, ne
már!
Rádiós-tévés
fronton valamivel több sikerrel járt - pedig az ottani
ismerősökkel régebben
sokkal lazább volt a kontaktus. Csiba Lajos, az akkoriban nagyon
hallgatott
ZENERULETT c. műsor szerkesztője egy hosszabb interjú
keretében /riporter:
Juszt László/ mutatta be az új ballagási
dalt - nem sokkal a ballagások előtt.
Ha azt mondjuk, hogy frenetikus siker volt - nem túlzunk.
Még a ballagások
lezajlása után is jöttek-jöttek a
rádióba a levelek, telefonok: hol lehet
megvenni, mikor játssza a rádió hogy fel
tudják venni? (az akkor ballagások
idején néhányszor valóban hallható
is volt.) A történet főszereplőjének odaadták heti
rendszerességgel az e tárgyban beérkezett
leveleket, ő pedig mindenkinek
küldött egy kazettát a ballagási dallal. /!/
Juhász
Elődnek a televízióban volt egy szintén nagyon
népszerű vasárnap délelőtti
műsora (a „királyi” televízióról van
szó!), a ZENEBUTIK. Ő ebben az évben a Preludiumot,
tette be műsorába, míg a
következő évi ballagások előtt nála is
elhangzott a Ballagás. Az, hogy a hatás,
ill. az eredmény szinte ugyanaz volt,
mint előző évi rádiós bemutató után
- már nem volt meglepetés. (A szerző
részéről
a folytatás is hasonló volt.)
De
hiába küldött valamennyi rádiós
szerkesztőnek /voltak vagy húszan/, névre
szólóan, egy bemutatkozó levél
kíséretében egy-egy kazettát, - egyetlen
más
számot sem szerkesztett be egyikük sem soha egyetlen
műsorba !!! És, ami még
ennél is elfogadhatatlanabb: a küldeményre
még csak nem is reagált egyikük
sem.! Na, ehhez ki-mit szól? (Vagy talán nem is olyan
érthetetlen?)
Az’tán
a Ballagást következő évben
még
egyszer-kétszer leforgatták - majd szépen
feledésbe merült. A csalódott szerzőben megfordult a magánkiadás gondolata is, de ismerve a
terjesztési gyakorlatot, ezt az
anyagi kockázatot és az ezzel járó
küszködést, stresszt már nem vállalta.
Persze
ezek a lemez/kazetta megjelentetésével kapcsolatos
próbálkozások évekig
elhúzódtak, mely időszak vége felé
már jelentős változások mutatkoztak a
piacon. Egyre inkább kezdett teret hódítani a
CD. A kilencvenes évek
közepére a hagyományos lemezek eladásai
drámaian lecsökkentek, viszont az
eladott CD-k száma közel sem emelkedett ilyen
arányban. A kiadók már csak
kivételes esetben adtak ki lemezt, a kazetta kiadás is
egyre inkább
visszaszorult. A CD-n való megjelentetést
próbálgatták - de itt sokkal több
bizonytalansági tényező merült fel, mint
korábban. Később kezdtek terjedni az
internetes letöltések is.
Be kellett látnia, hogy a lemez/kazetta-kiadás felett
elszállt az idő, a CD-re
pedig még nem érett meg. Illetve:
a kilátások szerint /5 - 10.000 darabos eladás
még komoly
reklámozás mellett is már nagy sikernek
számít/ talán már nem
is fog.
Csináltatott
tehát kb. 100 CD - t, ajándékozásra,
propaganda célra és - természetesen -
rádióknak. Így ez megtalálható a
Magyar Rádió zenei anyagai között is /katalógus
szám: 30766 és 30767/ - csak éppen a zenei
szerkesztők nem nyúlnak hozzá,
/ahogy más adónál sem./
Az
évek során Haász többször szerepelt
régi ismerősei által a különböző
rádióknál
szerkesztett/vezetett, beszélgetős-zenés
portré műsorok meghívott vendégeként
(Földy Ottó - Rádió 11; Schuszter
Lóránt - Pannon;
Együtteseivel
egykoron a színpadon előadott számok közül vagy
két tucatot, manapság is néha
elénekel, és klasszikus
zongora-repertoárját is igyekszik karbantartani.
Az említett CD-n kívül még megjelentette 2014-ben a Wanderers együttes próbatermi felvételei című dupla CD-t (mely a fiók mélyéről került elő szerencsés véletlen folytán), majd pedig rá egy évvel a 2013-ban rögzített Absolutorium 2013 című dupla CD-t, mely egyben zenei pályafutásának összefoglalásának is tekinthető.
Interjú a Zenetudományi Intézet archívumából
"A magyar rock bölcsője 1960-1970" (Kiadó: A magyar Rock Hírességek Csarnoka Egyesület)
ZENÉK:
1989-90: Nézd meg, hol élsz!/The Land, Where You Live
2014: A Wanderers együttes próbatermi felvételei (1970.-72.-74.)
2015: Absolutorium 2013/HAÁSZ ALBERT 70
vissza a
főoldalra